Jak předcházet poškození zubů převodovky – na co pamatovat při výměně spojky

Nový profil náboje<br /> 

Nový profil náboje
 

Poškozený profil náboje<br />​​​​​​​

Poškozený profil náboje
​​​​​​​

Oděr materiálu a stopy poškození na primární hmotě ukazují, že v místě upevnění byl použit příliš dlouhý šroub.<br />​​​​​​​

Oděr materiálu a stopy poškození na primární hmotě ukazují, že v místě upevnění byl použit příliš dlouhý šroub.
​​​​​​​

Dnes vás chceme seznámit se zajímavým případem z autoservisu, kde byl vyměňován dvouhmotový setrvačník a spojka na vozidle zákazníka. Bohužel krátce po opuštění autoservisu vzniklo na vozidle další poškození spojky. Při demontáži vozidla bylo zjištěno, že se profil náboje spojkové lamely byl zcela opotřeben.

Naši experti REPXPERT vyhodnotili v servisu poškození a zpočátku se zdálo, že autoservis provedl všechny práce správně. Při bližší prohlídce si však tým všiml, že k upevnění přítlačného talíře spojky k dvouhmotovému setrvačníku byla použita nová sada šroubů. Tyto šrouby byly o něco delší než ty, které byly původně použity. V důsledku průchozích závitových otvorů v sekundární hmotě vyčnívaly šrouby tak daleko ze zadní strany, že se dotýkaly primární hmoty, což bránilo dvouhmotovému setrvačníku pracovat tak, jak má. V této spojkové sadě byla také použita pevná spojková lamela, což znamená, že se torzní kmity z motoru přenášely na spojení mezi nábojem a vstupní hřídelí převodovky bez jakéhokoli tlumení. Vyšší zatížení nakonec způsobilo, že se profil náboje rychle opotřebil a následně způsobil kompletní poškození spojky.

​​​​​​​Pokyny pro servis:
Pokud jsou v balení spojky nebo dvouhmotového setrvačníku obsaženy nové šrouby, musí být tyto šrouby použity. Pokud nejsou součástí dodávky žádné šrouby, musí být použity pouze šrouby stejné délky a pevnosti jako z prvovýbavy. Vyměňte původní šrouby, pouze pokud to doporučuje výrobce vozidla.