Převodovky Dual Drive pro elektrický pohon nabízejí komfort a radost z jízdy

16/05/2019

<span lang=Převodovka společnosti Schaeffler v koaxiálním uspořádání pohání zadní nápravu Audi e-tron. " title="Převodovka společnosti Schaeffler v koaxiálním uspořádání pohání zadní nápravu Audi e-tron. "/>

Převodovka společnosti Schaeffler v koaxiálním uspořádání pohání zadní nápravu Audi e-tron.

Společnost Schaeffler zahájila sériovou výrobu převodovek pro elektrický pohon Audi e-tron. Vývoj a výrobu mají na starosti závody v Bühlu a Herzogenaurachu. Nová elektrická převodovka přenáší točivý moment 400 Nm s požadavkem na zástavbový prostor v axiálním směru pouze 150 milimetrů a hmotnost pouhých 16 kilogramů. Modulární systém umožňuje převodovku přizpůsobit pro nejrůznější použití.

Začátek sériové výroby převodovek společnosti Schaeffler pro elektrické pohony představuje milník pro divizi E-mobility. Produkt vyvinutý a vyráběný ve výrobních závodech v Herzogenaurachu a Bühlu slibuje maximální radost z jízdy a zároveň poskytuje vysokou úroveň komfortu a nízkou hlučnost. Převodovka je k dispozici jak v osově paralelním, tak koaxiálním provedení a nabízí při malém zástavbovém prostoru vysoký vstupní točivý moment. Obě varianty jsou použity v novém vozidle Audi e-tron. Koaxiální varianta zajišťuje komfortní pohon zadních kol a připojení osově paralelní varianty na přední nápravě umožňuje realizovat pohon všech kol. Jádrem celého systému je společností Schaeffler vyvinutá sada planetových ozubených kol s vysoce integrovaným diferenciálem s čelním ozubením.

Dvě nápravy pro perfektní pohon
Čistě elektrický pohon je na vzestupu, ale elektromobily si získají všeobecné přijetí pouze tehdy, když budou nabízet srovnatelnou úroveň jízdního komfortu a radosti z jízdy jako jejich protějšky se spalovacím motorem. Požadavky, které mají současná vozidla na systémy pohonu, jsou skutečně enormní. Zajištěna musí být nejen komfortní jízda v městském prostředí, ale musí být také možné přepnout na sportovní jízdu s vysokou akcelerací. Přechod od konvenčních agregátů hnacího ústrojí na hybridní nebo dokonce kompletně elektrický pohon proto vyžaduje inovační úsilí jak od výrobců automobilů, tak od jejich dodavatelů. Inženýři společnosti Schaeffler našli přesně to správné řešení pro nové Audi e-tron: pohon celého vozidla zajišťuje nejen jedna z náprav, Audi e-tron může využívat k pohonu elektrický pohon na každé nápravě. U přední nápravy je elektrický pohon realizován osově paralelním systémem, zadní náprava má k dispozici koaxiální variantu. V kombinaci s elektrickým pohonem všech kol poskytují dva elektromotory působivý jízdní výkon a agilní ovládání.

„Celý tým je hrdý na tuto inovaci, kterou jsme vyvinuli společně s Audi," potvrzuje Dr. Jochen Schröder, vedoucí divize E-mobility společnosti Schaeffler. „Obě převodovky pro Audi jsou zařazeny do sériové výroby. V budoucnu očekáváme objem výroby až 250 000 převodovek ročně. Díky modularitě našich výrobků můžeme přizpůsobit převodovky i pro jiné vozy." Bez ohledu na to, zda jde o vozidla s elektrickým pohonem nebo o hybridní agregáty na bázi spalovacích motorů, je modulární systém společnosti Schaeffler vybaven pro všechny požadavky díky nové strategii divize E-mobility.

Sada planetových ozubených kol je srdcem celého systému
Kromě akustické optimalizace se vývojáři museli vypořádat s náročnými požadavky spojenými s malým zástavbovým prostorem u koaxiálního uspořádání pohonu. Řešením tohoto problému je vysoce integrovaná stupňovitá sada planetových ozubených kol v kombinaci s inovativním diferenciálem s ozubenými koly s čelním ozubením vyvinutým společností Schaeffler. I přes požadavek na zástavbový prostor pouze 150 milimetrů u axiální konstrukce umožňuje koncepce převodovky použitá v Audi e-tron přenášet vstupní točivý moment 400 Nm při hmotnosti pouhých 16 kilogramů. Konstrukce s planetovými ozubenými koly byla použita také u osově paralelní varianty pohonu na přední nápravě. To snížilo dobu a náklady na vývoj a zároveň dalo vznik velmi kvalitní převodovce. Stejně jako koaxiální varianta, je také tento koncept určen pro vstupní točivý moment až 400 Nm a může být kombinován s volitelným parkovacím blokováním. Když je Audi e-tron poháněna v normálním provozu, je pohon realizován jen přes zadní nápravu. Je-li zapotřebí více energie, například pro rychlou akceleraci, připojí se hnací systém osově paralelního pohonu na přední nápravě.

Použití převodovky v elektricky poháněné Audi e-tron je dalším důležitým milníkem divize E-mobility společnosti Schaeffler. Již od začátku roku jsou pro asijský trh vyráběny dvoustupňové převodovky. Výroba je v současné době prováděna v Německu, ale výrobní linka bude na konci roku převedena do Asie, aby zůstala zachována věrnost pojmu blízkosti zákazníka. A úspěch v oblasti převodovek pokračuje. Každý rok se ve výrobním závodě v Herzogenaurachu vyrobí až 40 000 těchto převodovek.