Ložiska Schaeffler: Spoléhají na ně od Temže po Ijsselmeer

28/5/2019

Schaeffler-Hagestein-20-groot.jpg

Ložiska Schaeffler: Spoléhají na ně od Temže po Ijsselmeer

Ať už jsou kdekoli – od známé atrakce Londýn eye až po zadržovací hráze v Nizozemsku – ložiska Schaeffler vždy zaručují plynulý provoz i při zatížení mnoha tun. Na celém světě je montují, udržují a modernizují montážní odborníci společnosti Schaeffler. Jedním z nich je Christian Schuster.

Už 19 let se „Londýnské oko“ – ruské kolo, které se stalo symbolem britského hlavního města – neustále otáčí na jižním břehu řeky Temže. Kuličková ložiska od společnosti Schaeffler jsou jeho nedílnou součástí od samého začátku. Tato ložiska mají vnější průměr 2,5 metru a zajišťují plynulý chod kola, které samo váží více než 2000 tun. Ložiska je třeba každé dva roky udržovat. „Pomocí endoskopie a odběru vzorků prozkoumáme ložiska do nejmenších detailů,“ vysvětluje Christian Schuster ze společnosti Schaeffler. Dvoudenní detailní prohlídka ukázala, že všechna ložiska jsou zcela bez závad. „Mohu vám doporučit svézt se na London Eye – a můžete to udělat s úplným klidem,“ dodává.

70 milionů návštěvníků
Od té doby, co byla tato atrakce otevřena, se na ní svezlo více než 70 milionů návštěvníků, kterým se otevírá krásný výhled na Londýn. Kolo u Temže s ložisky Schaeffler se za tu dobu otočilo vice než 135 000 krát. To je pro představu podobné, jako kdyby se více než jeden a půl krát kutálelo kolem země. „Vyhlídka ze středu kola z výšky 80 metrů nad zemí vás zcela ohromí. Brzy to ale přestáváme vnímat, protože práce vyžaduje naši úplnou pozornost,“ zdůrazňuje Christian Schuster. 33letý odborník pracuje u společnosti Schaeffler už 18 let a ví, že jsou produkty Schaeffler mají tu nejlepší péči po celém světě: „Nezáleží na tom, jestli je to v pobřežní větrné turbíně, v těžební věži nebo v zadržovací hrázi. Naši zákazníci se mohou vždy spolehnout na kvalitu Schaeffler.“

Z Londýna do Lek
Kola u Temže zkontrolováno, další zastávka expertů Schaeffler: IJssel v Nizozemsku. Tamní zadržovací hráze v Drielu, Amerongenu a Hagesteinu čeká po 50 letech provozu modernizace. Společnost Schaeffler dostala zakázku od nizozemské vlády (Instituce pro silnice a vodní cesty Rijkswaterstaat), aby dodala a namontovala moderní valivá ložiska. Protože jsou hráze a stavidla na řekách IJssel, Nederrijn a Lek mimořádně důležité pro nizozemský systém vodohospodářství, cílem je dalších 50 let bezproblémového provozu. Pokud je například hladina vody příliš nízká, jsou hráze uzavřeny čtyřmi elektromotory, řeky přehrazeny, aby měla vodní nádrž Ijsselmeer dost vody. Tento proces trvá několik hodin, během nichž jsou ložiska Schaeffler vystavena nesmírně vysokým tlakům. Každá hráz se skládá ze dvou zábran, které mají výšku 23,20 m, hmotnost každého dílu je asi 270 tun. Prvním krokem byla montáž ložisek v Amerongenu a Hagesteinu, protože předpisy nařizují, aby byly hráze co nejrychleji v provozu, připraveny reagovat na změny množství vody. Christian Schuster dodává: „Času bylo opravdu málo.“ Navzdory teplotám kolem nuly a vydatném usněžení ale technici Schaeffler uspěli. „Všechny práce proběhly hladce a kvalitně.“ 

Namontovali 600 komponentů
Projekt ukázal dobrou spolupráci montážních techniků společnosti Schaeffler s kolegy z firmy Solidd Steel, která vyrobila předmontovaná válečková ložiska s vnitřním průměrem 560 mm; montáž byla koordinována divizí Schaeffler Nederlande s pomocí odborníků ze Schweinfurtu a ze Solidd Steel. Schaeffler dodal více než 600 komponentů pro zajištění bezproblémové realizace projektu. 

Christian Schuster po úspěšných montážích v Londýně a Nizozemí jen hádá, kam ho práce pro Schaeffler zavede příště. „Může to být klidně Brazílie nebo Bahamy,“ dodává. Společnost Schaeffler používá ložiska po celém světě.